Strips zijn in. Dat zeggen althans de stripliefhebbers. Hoewel dat er steeds meer worden, zal de rage aan de massa voorbij zijn gegaan. Een groep mensen die inmiddels wel op de hoogte is, zijn de lezers van NRC.next. Die konden een week lang elke dag de top vijf inzendingen voor de Benelux Beeldverhalen Prijs (BBP) lezen, een wedstrijd voor jonge, ambitieuze striptekenaars.

De waardering voor de strip als serieuze kunst- of literatuurvorm groeit hard de afgelopen jaren. In Amerika kan een serieuze boekhandel niet zonder uitgebreide afdeling graphic novels. In Vlaanderen heeft het Fonds voor de Letteren al enkele jaren een forse subsidiepot voor striptekenaars klaarstaan (met goed gevolg: Vlaamse strips gooien hoge ogen; met name Ergens waar je niet wilt zijn van Brecht Evens wint prijzen in elk land waar het vertaald wordt). In Nederland is de hausse wat minder zichtbaar dan in het buitenland, maar ook hier komen strips uit het verdomhoekje. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de Maarten Toonderprijs, een oeuvreprijs voor Nederlandse striptekenaars. De toekenning daarvan aan undergroundtekenaar Peter Pontiac kreeg afgelopen maand aandacht van verschillende landelijke media. En inmiddels heeft ook het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst een subsidiepotje voor striptekenaar met ambitie.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.