Het zakenleven in Maleisië wordt nog altijd gedomineerd door mannen, maar toch beginnen steeds meer vrouwen hun eigen bedrijfje. Zo zette May Vee in een korte tijd een succesvol ijsmerk op met bijzondere Aziatische smaken zoals Pandan Kaya, Horlicks en Salted Gula Melaka. Met haar goedlopende business hoopt zij een voorbeeld te kunnen zijn voor veel Maleisische vrouwen.

May Vee is een van de weinige vrouwen van Maleisië die kan zeggen dat ze haar hobby heeft kunnen laten uitgroeien tot een goedlopende organisatie. In 2009 werd het ijsmerk The Last Polka een feit. Vijf jaar later is haar bedrijfje uitgegroeid tot een kleine, maar winstgevende organisatie. En daar werkt ze hard voor. “De mede-oprichtster van het ijsmerk Ee Vee heeft mij een tijdje geleden helaas verlaten”, vertelt May. “Zij wilde nog verder studeren. Misschien sluit ze ooit weer bij me aan, maar voor nu red ik het prima samen met mijn twee werknemers”, lacht May. Met zijn drieën staan ze elke dag in de keuken om het ijs te bereiden. “Het is geen massaproductie”, legt ze uit. ”Ik vind het belangrijk dat de kwaliteit van mijn ijs hoog blijft. Het liefst zorg ik ervoor dat mijn ijs meteen nadat het is gemaakt in de winkel wordt afgeleverd.

Nostalgie en innovatie
“De kern van mijn bedrijfje is de link tussen nostalgie en innovatie”, vertelt May trots. De basis van het ijsmerk ligt bij de combinatie van de hoge kwaliteit van het ijs en de traditionele Maleisische ijssmaken. “De inspiratie voor de verschillende ijssmaken haal ik uit mijn jeugdherinneringen in Kuala Lumpur”, vertelt de vrouwelijke onderneemster enthousiast. “Zo was er in de jaren negentig een heel populair drankje genaamd Horlicks, dat is nu één van mijn ijssmaken geworden. Wanneer mijn klanten die ijssmaak proeven worden zij ook weer herinnerd aan die tijd en dat vind ik geweldig om te zien.”

Een van de populairste ijssmaken is Salted Gula Melaka. Dit is het beste te vergelijken met de westerse ijssmaak karamel en zeezout. De smaak Salted Gula Melaka is alleen veel intenser en typisch Aziatisch. “Ik vraag vaak aan mijn klanten of zij hun mening willen geven en ik houd eens in de tijd een proefmiddag. Niet elke smaak wordt gewaardeerd”, geeft May eerlijk toe. “Toen ik de hartige ijssmaak kaas op de markt probeerde te brengen, had dit helaas geen succes en heb ik die meteen vervangen. Ik vind de mening van mijn klanten heel belangrijk, zij zijn immers degenen aan wie ik mijn ijs moet verkopen. Andere smaken zoals Nutella, Teh Tarik, Pandan Kaya, Dark Chocolate en French toast sloegen gelukkig wel goed aan!” Het ijsmerk van May is vernoemd naar een van haar lievelingsbands genaamd ‘The Last Polka’. Vanuit deze overtuiging probeert May alles voor elkaar te krijgen binnen haar bedrijf: ze volgt haar intuïtie en probeert uit te voeren wat er in haar opkomt. En precies via deze weg is haar bedrijfje tot stand gekomen.

Social Media
De 31-jarige business vrouw startte haar bedrijf in 2009 samen met haar universiteitsvriendin Ee Vee. Beide vrouwen hadden altijd al een passie voor eten. Na een paar experimenten in de keuken kwamen ze er als studenten achter dat ijs maken helemaal niet zo ingewikkeld is als het lijkt. Ze begonnen in de keuken van een vriend en konden hun bakken met zelfgemaakt ijs opslaan in een grote vriezer in een geleende schuur. In eerste instantie waren de twee jonge vrouwen van plan hun eigen ijswinkeltje te openen. “Dit is er echter nooit van gekomen”, verklaart May. Toen een vriend van de twee jonge vrouwen op het punt stond zijn eigen café te openen stelde hij voor een kleine vriezer in zijn café neer te zetten vol met The Last Polka-ijs.

Deze manier van verkopen werkte zo goed dat May er nooit meer vanaf is geweken. Aangezien er geen budget was voor een marketing campagne, heeft May samen met haar mede-oprichtster Ee Vee via Facebook en Twitter zo veel mogelijk reclame gemaakt voor hun ijsmerk. Door middel van het gebruik van social media is het gelukt The Last Polka bekend te maken onder de Maleisische bevolking. En nog steeds worden de Facebookpagina en het instagramaccount van The Last Polka goed onderhouden. “Het geeft mij de mogelijkheid in contact te staan met onze klanten”, legt May uit. “En het belang van dit contact heb ik als onderneemster nooit onderschat!” Nu, ruim vijf jaar later, staan er vriezers met het ijs van The Last Polka in meer dan 25 cafés en restaurants in het centrum van Kuala Lumpur.

Opkomst van zakenvrouwen
Maleisië is een land dat veel prachtige plekken en mogelijkheden biedt voor haar burgers. Het kent ontzettend veel verschillende culturen en alle verschillende culturen worden doorgaans nog sterk nageleefd. Maar ondanks de vele positieve kanten van het land, heeft het land ook minpunten. Vanuit de regels en overwegingen van de regering, wordt in Maleisië de man boven de vrouw gesteld. En dit is terug te zien in het dagelijkse leven van de Maleisiër. Het grootste deel van de ondernemers in de Maleisische zakenwereld is man.

May is een van de weinige Maleisische vrouwen met een eigen bedrijfje. “Vaak krijg ik verbaasde reacties te horen van Maleisiërs als ik hen vertel dat ik mijn eigen business run”, vertelt May. “Vooral buiten de grote steden van Maleisië is de bevolking nog erg traditioneel ingesteld. Veel vrouwen blijven daar thuis om voor de kinderen en hun man te kunnen zorgen. In grote steden zoals Kuala Lumpur verandert dit gelukkig steeds meer. Ik merk om mij heen dat steeds meer vrouwen in deze stad werkzaam worden in het zakenleven en dat doet mij erg goed. Ik vind dat ons land op sommige vlakken nog erg achterloopt in vergelijking met sommige delen van de wereld. En daar moet verandering in komen! Doordat ik als Maleisische vrouw mijn eigen business heb opgezet, heb ik hier voor mijn gevoel een steentje aan kunnen bijdragen. Ik hoop dat ik op deze manier een voorbeeld kan zijn voor veel Maleisische vrouwen en dat er over een tijd evenveel vrouwen als mannen werkzaam zullen zijn in de Maleisische zakenwereld.”