Een walhalla voor graffiti-artiesten, een verschrikking voor grote merken als Coca Cola. Waar je in elke andere stad geconfronteerd wordt met schreeuwende reclames op bussen, taxi’s en grote billboards zijn de gevels van São Paulo overwegend leeg. Maar de muren zullen niet lang wit blijven nu het wereldkampioenschap voetbal in 2014 naar Brazilië komt. Er is een strijd gaande tussen kunst en commercie; beiden willen de aandacht voor het voetbal in de stad gebruiken om zichzelf te profileren.

“Je ziet door de billboards de stad niet meer.” Het is het argument van voormalig burgemeester Gilberto Kassab om in 2006 de ‘Clean The City Law’ in São Paulo in te voeren. De burgervader van zo’n twintig miljoen mensen was het zat om alsmaar geconfronteerd te worden met schreeuwende reclames in zijn stad. Hij gaf de wethouder voor Milieu en Stedelijke Landschap, Regina Monteiro opdracht om een wet te ontwerpen die de overvloed aan advertenties in de stad aan banden moest leggen. Tienduizenden advertenties werden onder groot protest van ondernemers verwijderd- zij waren bang dat de wet hun ondergang zou worden. Niets bleek minder waar: São Paulo vormt zes jaar later nog steeds het economische hart van Brazilië.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.