Alle Nederlandse gemeentes – op een enkele kleine na – maken afspraken in het geheim. Liset Hamming onderzoekt of deze geheimhouding volgens de regels wordt toegepast. En of dit voldoende controleerbaar is voor gemeenteraden en betrokken burgers. Zijn ‘geheime’ documenten wel zo geheim?

“We worden permanent, permanent, niet geïnformeerd. We kunnen onze taak niet doen, we kunnen niet rechtzetten wat er fout gaat”, concludeert Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP), zichtbaar geëmotioneerd. Het is woensdagavond 17 juni 2020 en na vier uur vergaderen slaat de klok inmiddels half negen. Haar Tweedekamergenoot Pieter Omzigt (CDA) reageert even later met minstens zoveel emotie op de staatssecretaris van Financiën, Alexandra van Huffelen: “Dit is echt heel pijnlijk. [...] We zitten hier Sherlock Holmes te spelen! Dit is geen detective-spelletje, maar dat is wel wat we geworden zijn de afgelopen drie jaar, in deze kamer.”

Leijten (SP) en Omzigt (CDA) zetten zich al drie jaar in om informatie boven tafel te krijgen over het onterecht stopzetten en terugvorderen door de Belastingdienst van duizenden euro’s kinderopvangtoeslag bij 232 gezinnen. Bovendien zijn daarnaast nog eens duizenden ouders jarenlang ten onrechte als fraudeur bestempeld. Maar wie erachter probeert te komen hoe dit systemisch fout heeft kunnen gaan moet diep graven.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.