Spelcomputers als Playstation, Nintendo en Xbox doen het goed onder jongeren. Ook worden er veel online games gespeeld, zoals World of Warcraft, Secondlife en Counterstrike. Deze games brengen grote risico’s met zich mee, twintig procent van de gamers komt in problemen. Zij raken verslaafd. In 2009 was dit nog maar negen procent.

Hoewel gameverslavingen op elke leeftijd kan voorkomen – de Smit & Jones-kliniek in Amsterdam meldde ooit een geval van een 8-jarige – zijn jongeren, voornamelijk jongens, rond de twintig vaak de dupe. Bij deze jongeren is ook vaak autisme of ADHD geconstateerd. Een gameverslaving bouwt zich anders op dan andere verslavingen, daarom is nog steeds de vraag ‘Mag je een gameverslaving wel een verslaving noemen?’ van groot belang bij verslavingsklinieken. 

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.