Poolse vrachtwagenchauffeurs ‘kamperen’ in Nederland

In het Rotterdamse havengebied, weggestopt achter roestige containers, staan enkele tientallen Poolse vrachtwagenchauffeurs langdurig geparkeerd met hun vrachtwagen. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar, daar hebben ze redenen voor. En dat zij daar staan, heeft gevolgen voor de Nederlandse samenleving.

Dat Poolse medewerkers massaal naar Nederland komen om te werken is niets nieuws. Ze verdienen hier meer geld en hopen een beter bestaan op te bouwen. Het gebeurt bijvoorbeeld in de tuinbouw en in de bouw, maar ook in de transportsector. Poolse vrachtwagenchauffeurs werken enkele dagen op rij, om vervolgens verplicht een weekend te rusten. Tegen een kleine vergoeding mogen zij met hun vrachtwagen ’s nachts en in de weekenden staan op speciale parkeerplaatsen in het Rotterdamse havengebied.

Heijplaat is een voorbeeld van zo’n parkeerplaats. De chauffeurs proberen er zo goedkoop mogelijk te leven, om enkele dagen later weer aan het werk te gaan. Soms duurt het langer en moeten ze er wachten op een nieuwe lading om te vervoeren. Veel van de Poolse chauffeurs hebben een vrouw en kinderen in Polen, die zij voor langere tijd moeten missen. Hun inkomen van het werk als vrachtwagenchauffeur in Nederland wordt gebruikt om de familie thuis te onderhouden.

Af en toe lijkt het wel een gezellige boel. Bij redelijk weer wordt er buiten gebarbecued. Anderen hebben een gasstelletje achterin de wagen staan. Bovendien wordt er vaak flink gedronken, zo buiten de werktijden. Ze komen regelmatig dezelfde personen tegen op deze plek en kunnen er met elkaar bijkletsen. Soms wordt er ook gezamenlijk gevoetbald.

Er zit een keerzijde aan dit vertier in het weekend. De chauffeurs zijn bang voor criminaliteit en zijn daarom altijd op hun hoede. Ze houden bijvoorbeeld hun laadklep de meeste tijd open, om te laten zien dat zij geen lading achterin hebben. Op deze manier lopen de Polen minder kans om overvallen te worden.

Regelmatig worden de Poolse chauffeurs flink uitgebuit. Via uitzendconstructies en nepbedrijven is het mogelijk om de vrachtwagenchauffeurs via de Poolse cao te laten rijden voor een Nederlands bedrijf. Ze verdienen veel minder dan hun Nederlandse collega’s en krijgen slechts een kleine onkostenvergoeding om onderweg van te leven. Deze vergoeding is veelal gebaseerd op de Poolse maatstaven, maar in Nederland kun je er niet van leven. Een schamel basissalaris is wat er overblijft voor de Polen, een salaris dat ver onder het Nederlandse minimumloon valt.

Dat Poolse vrachtwagenchauffeurs zich in grote getalen op de Nederlandse arbeidersmarkt bevinden, heeft gevolgen voor de Nederlandse economie. Omdat de Polen tegen lage tarieven moeten werken, is het bijna onmogelijk voor Nederlandse chauffeurs om hiermee te concurreren. Bedrijven kiezen voor de goedkopere optie. Op deze manier worden steeds meer Nederlandse chauffeurs werkloos. Vooral bij ritten door meerdere landen wordt er steeds vaker voor de Polen gekozen, omdat de taalbarrière dan minder een rol speelt. Voor ritten binnen Nederland wordt nog wel vaak het voordeel gezien van een Nederlandse chauffeur. Zij kunnen ter plaatse beter communiceren met de Nederlandse bedrijven en zijn meestal ook beter opgeleid dan de Poolse chauffeurs. Voor bedrijven is het op die manier prettiger samenwerken met Nederlandse chauffeurs.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.