“Je ziet door de billboards de stad niet meer.” Het is het argument van voormalig burgemeester Gilberto Kassab om in 2006 de ‘Clean The City Law’ in São Paulo in te voeren. De burgervader van zo’n twintig miljoen mensen was het zat om alsmaar geconfronteerd te worden met schreeuwende reclames in zijn stad. Hij gaf de wethouder voor Milieu en Stedelijke Landschap, Regina Monteiro opdracht om een wet te ontwerpen die de overvloed aan advertenties in de stad aan banden moest leggen. Tienduizenden advertenties werden onder groot protest van ondernemers verwijderd- zij waren bang dat de wet hun ondergang zou worden. Niets bleek minder waar: São Paulo vormt zes jaar later nog steeds het economische hart van Brazilië.
LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS
Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.
Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.