In Maleisië is een campagne gelanceerd die moet zorgen voor meer harmonie onder de bevolkingsgroepen die het land rijk is. Het brein hierachter is de minister-president, Najib Razak. Er wordt echter getwijfeld aan zijn bedoelingen. “Deze campagne gaat over propaganda vanuit de overheid”, zegt één van de critici.

Maleisië is een land waarin verschillende etnische bevolkingsgroepen naast elkaar leven. Chinezen, Indiërs en Maleisiërs vormen hierin de grootste. Om etnische onrust in het land te voorkomen, heeft de huidige minister-president Najib Razak de campagne OneMalaysia ingevoerd. Deze campagne is door heel het land terug te vinden, van billboards in de stad tot in corporate advertising van bedrijven. Razak vertelt op de campagnewebsite dat het zijn levenslange droom is om een saamhorig, vredig en welvarend Maleisië te creëren, met veel kansen en mogelijkheden voor alle burgers. Dat is de reden waarom hij deze campagne heeft opgericht. Razak beschouwt de etnische diversiteit in zijn land als uniek. Tijdens zijn campagne ligt de nadruk op de gemeenschappelijke wensen van de bevolking: mogelijkheden, respect, vriendschap en begrip.

Wanneer je op straat loopt in de hoofdstad Kuala Lumpur kom je het overal tegen; de reclamecampagnes voor 1Malaysia. Het logo bestaat uit het cijfer één met daarin de Jalur Gemilang, de Maleisische vlag verwerkt. Daarnaast zie je op billboards burgers met alle drie de etnische achtergronden één vinger in de lucht steken, als symbool voor 1Malaysia. Niet alleen via de buitenreclame verspreidt Razak zijn campagne. Via sociale media probeert hij de jongere generatie te bereiken en hoopt hij op een dialoog met deze groep. Razak is in september 2010 begonnen met campagnevoeren. In bedrijven die (gedeeltelijk) door de overheid worden gesteund zie je de invloeden van 1Malaysia terug. Werknemers uit alle etnische groepen worden aangenomen, zodat een evenwichtig beeld van alle burgers wordt gepresenteerd. Voor de Maleisische burger is er geen ontkomen aan; je wordt, waar je ook bent, geconfronteerd met het concept van 1Malaysia.

Scepsis
1Malaysia zorgt er volgens de minister-president voor dat gemeenschappelijke waarden realiteit worden. Over deze doelstelling hebben echter een aantal mensen hun twijfels. Zij zijn van mening dat er helemaal geen campagne nodig is om harmonie onder de bevolking te krijgen. Volgens hen bestaat deze harmonie al jaren. Zij zien dit initiatief van hun minister-president als propaganda, om zo stemmen te winnen voor de aankomende verkiezingen.
 

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.