Toen de tweelingzussen Riet en Truus Spijkers (40 jaar) in 2000 hun eerste collectie Girlfriend toonde aan de internationale modepers in Parijs, was het meteen duidelijk: Nederland is een internationaal succesverhaal rijker. Nu, ruim tien jaar later en bijna twintig collecties verder, zijn de Nederlanders pas overtuigd. Niet door het high-fashion label Spijkers en Spijkers, maar door het jongere zusje: SIS by Sijkers en Spijkers dat afgelopen maand de bezoekers van de Amsterdam International Fashion Week met haar frisse collectie veroverde.

Twee Nederlandse ontwerpsters vertrokken ruim tien jaar geleden met hun allereerste collectie direct naar Parijs. De uitgesproken kleding slaat aan en voor Truus en Riet het weten, wordt hun label verkocht in Parijs, Londen en Milaan. Ook buiten Europa, in Japan en de Verenigde Staten, wordt het merk een hit. De combinatie van minimalistische vormen en grafische lijnen met gladde, luxe stoffen leidt de tweeling naar de internationale top.
Ook al doet Nederland het de afgelopen jaren steeds beter op modegebied, het blijft op bepaalde punten achterlopen. Ook de tweelingzussen merkten dit toen hun collectie hier niet aansloeg. 'Te excentriek en te duur', kregen ze te horen. Vanuit verschillende partijen kwam de vraag naar goedkopere stukken. Het duo besloot hier gehoor aan te geven en kwam juli vorig jaar met een nieuwe collectie, onder de naam SIS by Spijkers en Spijkers. “SIS is een diffusion line, een lijn die toegankelijker is dan onze hoofdcollectie. Het is voor een breder publiek bedoeld, zowel in ontwerp als in prijs”, aldus de dames zelf.  

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.