Steeds meer Nederlanders beproeven hun economisch geluk in het buitenland. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek kiezen jaarlijks ongeveer 600 mensen voor een bedrijf in China, waar het economische klimaat gunstig is. Maar cultuurverschillen, taalbarrières en strenge regels maken het succesvol zakendoen in den vreemde niet eenvoudig. 

"In Nederland kan een zakendeal vaak in een half uur met een bakje koffie geregeld worden", vertelt Danny Hazewindus tijdens het seminar Van Kaasmarkt tot Chinese markt. Hij heeft veel ervaring met zakendoen in China en via zijn eigen bedrijf Preport International deelt hij zijn kennis met ondernemers die consumptiegoederen willen produceren in China. "Zakendoen in China is heel anders dan in Nederland. Wil je iets bereiken, dan zijn guanxi onmisbaar.”

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.