De inkoop van medische hulpmiddelen in ziekenhuizen – denk aan implantaten en apparatuur – is een gesloten wereld waarbinnen spanningen tussen artsen en inkopers hoog kunnen oplopen. Fabrikanten bedienen zich van agressieve marketing om hun producten in de operatiekamers te krijgen, beschikken over een leger aan geroutineerde verkopers, en zorgen dat de artsen aan hun zijde staan.

“De cardiologen deden de onderhandeling met de industrie. Als hoofdinkoper werd ik volledig buitengesloten. Ik mocht niet eens aanwezig zijn bij het gesprek of met andere leveranciers praten. Pas als de deal was gesloten, kwam ik in beeld. Ik moest het contract regelen. Dat vonden de artsen maar administratief gedoe”, zegt een voormalig hoofdinkoper van een groot Amsterdams ziekenhuis. Een andere inkoper, die als freelancer voor diverse Nederlandse ziekenhuizen werkt, verklaart: “Toen ik aan de prijzen van een firma begon te tornen, klaagden de cardiologen bij de raad van bestuur ‘Wat ik in vredesnaam aan het doen was?’ Ze vonden dat ik mijn kop moest houden tegen de fabrikant.” Beide inkopers gaven tijdens interviews aan anoniem te willen blijven, hun naam is bij de redactie bekend. 

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.