In een commercial rijdt een SUV bij zonsondergang in een heuvelachtige woestijn. De sfeerbeelden slaan aan en de verkoop stijgt. Al zal de koper het Nederlandse asfalt er nooit mee verlaten en al rijdt hij 1 op 6. “Met een SUV, een vliegvakantie of een jacuzzi, wordt een bepaalde ervaring opgeroepen. Men koopt dit soort producten vooral om de zintuigen te prikkelen of omdat het aansluit bij een fantasie, niet zozeer om een praktisch doel te bereiken. Hedonistisch worden deze producten genoemd. Ze bezorgen de consument comfort en status”, aldus Saskia Schwinghammer, universitair docent Sociale en economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg.
LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS
Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.
Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.