“Mensen komen hier niet voor een geschiedenisles, ze komen hier om een film te kijken”, aldus Wang. Ze is medewerker en gids in Daguanlou, de oudste bioscoop ter wereld. Hier werd onder meer de allereerste Chinese film, Dingjun Mountain, vertoond. Hoewel Daguanlou een belangrijke rol speelt in de filmgeschiedenis van China is hierover weinig in het gebouw terug te vinden.

Alleen in de grote hal hangen plakkaten aan de muur die enkele belangrijke gebeurtenissen vertellen. Verder verschilt het gebouw van binnen in geen enkel opzicht van moderne bioscopen. De reden hiervan is volgens Wang dat de geschiedenis en oude gebouwen moeten ‘plaatsmaken voor moderniteit’.

De indrukwekkende voorgevel van het gebouw is de enige aanwijzing dat Daguanlou meer is dan een gewone Chinese bioscoop. Links en rechts van de grote poort hangen oude filmposters en direct naast de ingang staat een stambeeld van oprichter Ren Qingtai. Het pand staat midden in een toeristische wijk achter het Tiananmen Square in Beijing. Een wijk waar de straten vol staan met nieuwgebouwde authentieke Chinese huisjes en winkels. De huidige poort werd in 1980 gemaakt toen het gebouw werd gerenoveerd. Van de oorspronkelijke ingang bleef enkel het dak behouden. De bioscoop begon in 1902 als theehuis en theater Da Heng Xuan Cha Xi Juan. Later veranderde de naam in Daguanlou.

De aankomsthal is met zwarte en witte vlakken betegeld. De rechtermuur van de begane grond is ingericht als museum. Hierop hangen plakkaten met foto’s en teksten waar vanaf te lezen is hoe de bioscoop er vroeger uitzag. Hieronder staan vitrines met oude projectoren. De rest van de ruimte is ingericht als restaurant. De eerste verdieping doet  denken aan een standaard Pathé bioscoop. Het verschil is de overdaad aan Chinese lampions, die in overal in het gebouw hangen. Op de eerste verdieping is een grote bar om snacks te halen en de eerste twee bioscoopzalen. Op de tweede verdieping is zaal drie te vinden.

Boven de binnenkant van de poort hangen portretten van bekende Chinese acteurs. Uit de antwoorden van gids Wang blijkt dat er aan deze gezichten weinig aandacht meer wordt besteed. “Ik ken ze niet, maar ze schijnen erg beroemd te zijn." Volgens haar is het belangrijker om te weten dat naast de grote Chinese producties vrijwel alle belangrijke blockbusters zoals The Titanic in Daguanlou te zien zijn.

Daguanlou was de eerste bioscoop die in 1930 vrouwen en mannen in dezelfde zaal liet zitten. Aan het einde van het bewind van de Qing dynastie, de laatste officiële dynastie van China die regeerde van 1644 tot 1912, was Daguanlou de enige professionele bioscoop die zich enkel focuste op het vertonen van films. In die tijd was het gebruikelijk voor bioscopen om ook ruimte te bieden voor theater en een theehuis. In 2005 werd de bioscoop officieel uitgeroepen tot oudste bioscoop van China. De oudste bioscoop ter wereld is volgens het Guinnes Book of World Records nog altijd het Deense Korsør Biograf Teater uit 1908. De precieze reden waarom Daguanlou niet is uitgeroepen te oudste bioscoop ter wereld is onduidelijk. Volgens Wang is het moderne interieur een mogelijke oorzaak.

Dat er in Daguanlou geen geschiedenis meer is te vinden, valt volgens  Li Zhurun, docent Chinese cultuur aan de Beijing Foreign Studies University, in een breder perspectief te plaatsen. “In China is slechts één partij. Om indruk te maken op de hogere partijleden en om hun promotie veilig te stellen, moeten lagere bestuurders de voortgang van hun stad of streek kunnen tonen.” Hetgeen wat volgens Li vaak gebeurt door zogenaamde vanity projects. “Dit zijn grootschalige en vaak zinloze projecten die een stempel op een bepaald gebied moeten zetten. Zo kan de huidige machthebber laten zien iets voor de stad te hebben betekend.”

Deze vanity projects hebben vaak met infrastructuur te maken, zoals de aanleg van een nieuwe verkeersring om de stad. Daarnaast wordt er gekozen voor de bouw van reusachtige standbeelden van Mao, maar volgens Li past het opknappen van cultureel waardevolle, maar technisch verouderde beroemde bioscoop ook goed in dit kader.

“Dat veel bestuurders gebouwen of locaties met veel historische waarde zonder blikken of blozen vernietigen of verbouwen heeft ook met het ontbreken van historisch besef te maken”, aldus Li. “In Europa zie je dat alle architectuur en belangrijke plaatsen, zoals bijvoorbeeld het geboortehuis van Karl Marx perfect bewaard blijven. In China zien ze de noodzaak hier niet van in. Als een gebouw oud is, dient het te worden vervangen.”

Toch is er ook een tweede, simpelere reden aan te wijzen waarom Daguanlou hypermodern is. In 1976 werd het gebouw bijna volledig verwoest door een hevige brand. Er is na de brand niet gekozen voor een restauratie van het oude interieur, maar met behulp van investeringen uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië is er gebouwd aan een moderne bioscoop. Zo heeft Daguanlou nu het grootste scherm van Beijing. Samen met het feit dat de ticketprijs in Daguanlou gemiddeld 30 yuan lager ligt dan in andere bioscopen, is dat het enige echt bijzondere aan de oudste bioscoop ter wereld.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.