Het etiket ‘Made in Germany’ wordt vaak geassocieerd met degelijkheid. Producten van Duitse makelij hebben de naam kwalitatief hoogwaardig te zijn. Dit imago is al meer dan honderd jaar oud, maar lijkt nu, in de Eurocrisis, populairder dan ooit. Terwijl bijna de hele wereld last heeft van economische teruggang, gaat het in Duitsland uitzonderlijk goed. Waar komt dit imago van Duitse degelijkheid vandaan en op welke manier speelt het een rol in de huidige crisis?

Hoewel iets afgezwakt, is volgens de Bundesbank de economische cyclus in Duitsland nog steeds aan een opwaartse trend bezig. In 2010 groeide de economie met 4,3 procent en in 2011 met 3 procent. Voor geheel 2012 wordt een groei van 0,8 procent verwacht. Terwijl de Zuid-Europese economieën momenteel zwaar onder druk staan, is in Duitsland voor 2013 een economische groei van 1 procent geraamd. Het consumentenvertrouwen in het land blijft onveranderd hoog. Volgens experts begint het succesverhaal van onze oosterburen in de Middeleeuwen.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.