Net als bij grote fictiefilms krijgen de regisseurs van documentaires de meeste aandacht. Maar is dit wel terecht? Bestaan documentaires niet bij de gratie van samenwerkingen? In dit tweede artikel over mixed-media documentaires bespreken we de fluïde rol van makers en publiek. Aan de hand van voorbeelden laten we zien hoe nieuwe, onverwachte en experimentele samenwerkingen tot stand komen.

In het onderzoeksartikel Documentary is/not a name uit 1990 verzucht Trinh T. Minh-ha dat geëngageerde documentairemakers dezelfde autoritaire trekjes vertonen die ze met hun werk willen bevragen. Deze sociaal bewuste filmmakers zijn – zoals Trinh het zelf omschrijft – almachtige stemgevers die zonder blikken of blozen vanuit hun positie van autoriteit en zelftoegekende morele superioriteit bepalen welke verhalen het vertellen waard zijn.

LEES ALLE ARTIKELEN GRATIS

Onafhankelijke journalistiek is essentieel om een snel veranderende wereld te kunnen begrijpen. Daarom is een platform van nieuwe makers belangrijk. Vind jij dat ook? Steun ons dan door lid te worden of met een financiële bijdrage.

Word gratis lid Investeer in ons

Al ingeschreven voor onze nieuwsbrief en/of in ons geinvesteerd? Vul je e-mailadres is om toegang te krijgen.